2016. június 2., csütörtök

Nem tudsz lefogyni? Ezek lehetnek az okai!


 Itt a nyár. Sokan csak most kezdenek bele valamiféle életmódváltásba crash-dietbe, de vannak akik akár év eleje vagy legalábbis tavasz óta dolgoznak a bikini testen. (Amihez amúgy csak egy bikini kell és egy test, de ha valaki nem érzi jól magát a bőrében, ahogy van, akkor érdemes változtatni.) 
Viszont előfordul, hogy a várt eredmény egyszerűen nem jön. Ebben a bejegyzésben a lehetséges okokat veszem górcső alá, remélhetőleg segítséget nyújtva mindenkinek aki hasonló problémában szenved, vagy akár csak most vágna bele az életmódváltásba. 



 1. Információ hiány

Nevezhetjük akár tudatlanságnak is. Ez nem szégyen, hiszen senki sem úgy születik, hogy az egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretek birtokában van. Épp ezért, mielőtt bármibe belevágnál érdemes olvasni-tájékozódni és nem Bözsi néni vagy anorexi-lexi tanácsait megfogadva belevágni. Sokszor futottam már bele olyan kérdésekbe, hogy "ha a hasamról akarok fogyni", "ha két napig alig eszem"... nem és nem. Ez nem így működik. 
A fogyás és életmódváltás egy személyes "küzdelem". vannak irányelvek amiket érdemes betartani és megfogadni, de attól hogy a szomszéd Mari néni a káposztalevestől fogyott le, az nem azt jelenti, hogy nálad is be fog válni a dolog. A legfontosabb: Ég és föld a különbség a fogyókúra és az életmódváltás között. A fogyókúra egy drasztikus folyamat, melynek során valamilyen módszerrel (ami rosszabb esetben károsítja az egészségedet is) testsúlycsökkenést érsz el. Viszont fontos tudni, hogy fogyókúrával tartós eredményt nem érhetsz el. Ehhez életmódváltás kell. Hiszen, ha lefogysz 15 kilót a 160grammos vagy bármilyen grammos, vércsoportos diétával, majd visszatérsz a korábbi táplálkozásodhoz, akkor bizony a leadott kilók is visszatérnek és sajnos sok esetben több is mint, amit sikerült leadnunk. Szóval mindenképpen érdemes 1-2 órát rászánni arra, hogy tájékozódjunk, bővítsük az ismereteinket, akár az interneten, akár szakirodalomból vagy dietetikus bevonásával.

 2. Lustaság

Nevezhetjük a motiváció vagy kitartás hiányának. Lelkesen belevágsz, csinálok 2 napig, egy hétig, aztán szép lassan van hirtelen abbahagyod. Ennek a legtöbb esetben az az oka, hogy türelmetlen vagy. Ugye? Szeretnél gyorsan látványos eredményeket elérni. De nyilván, ahogy nem tudsz egy hét alatt 20 kilót hízni, úgy a fogyás sem megy olyan könnyen. 
Mi a megoldás? Ne a kilókat számold! Az első egypár héten a közérzetedet figyeld. Jobban alszol? Fittebbnek érzed magad? Szebb lett a bőröd? Akkor már jó úton haladsz. Aztán egy nap azt veszed majd észre, hogy a kedvenc farmerod bizony nagy lett rád és az ismerősök is egyre többször mondják, hogy milyen jól nézel ki! 
Az izomláz is kínzó tud lenni. Amikor láb edzés után nehezen ülsz le és nehezen állsz fel, akkor hogyan menj még futni? Erre a legjobb megoldás a megfelelő bemelegítés és nyújtás, illetve tényleg az, ha rádolgozunk. csak az első néhány alkalom lesz ilyen kínzó, ugyanúgy, ahogy az első alkalom után tíz perc elteltével levegő után kapkodsz, majd később a harmincadik percben is vígan csinálod a gyakorlatot vagy futod a kilométereket. 
Halogatás. Majd holnap, majd hétfőn, majd jövő héten. Nem! Most. Most vágj bele. Szedd össze magad és csináld! Konterálj magadra és ne hagyd, hogy bármi vagy bárki eltántorítson. Rossz kedved van? Akkor csináld azért! Fáradt vagy? Csak azért is vágj bele. Megettél egy Big Macet? Hát ez van, de itt az alakom rá, hogy lemozogd. 
Az időt amit erre szánunk nem ajándékba kapjuk, hanem magunk teremtjük. Kifogások helyett pedig a lehetőségeket kell keresnünk. Csak így működhet a dolog hosszútávon.


 3. Helytelen táplálkozás

Hiába edzel rendszeresen, ha a táplálkozásodon nem változtatsz. Ugyanígy, ha testmozgás nélkül diétázol, akkor azt a bőröd megsínyli, illetve lassabb is lesz a folyamat. 
A helytelen táplálkozás nem csak annyit jelent, hogy mirelit ételeket, alapporokat és fehér kenyeret eszel, hanem az adagok méretét és az étkezések számát is magában foglalja. 
Ha napközben koplalsz, majd este teleeszed magad, a testednek esélye sincs rá, hogy kalóriát égessen el. Fontos a rendszeres táplálkozás, kiegyensúlyozott adagokkal. 
A koplalástól nem fogsz lefogyni, hiszen a szervezeted így átvált raktározó üzemmódba így az a kevés bevitt étel sem alakul energiává, hanem elraktározódik. Inkább naponta többször egyél, kisebb adagokat és ügyelj a folyadékbevitelre is. felejtsd el a színsavas üdítőket, a jeges teát és a bolti gyümölcsleveket. 
Helyette válassz sima, szénsavmentes ásványvizet vagy csapvizet, amit ízesíthetsz citrommal, mentával, gyömbérrel és gyümölcsökkel is. A koffeinbevitelt is érdemes csökkenteni. Helyette fogyassz zöld teát, akár behűtve. 
Néha belefér egy kis csalóevés, de annak semmi értelme, ha 2-3 napig szigorú diétán vagy, utána pedig habzsolsz. 
Kerüld a fehér lisztes tésztákat és kenyereket, a glutént, a cukros kekszeket és joghurtokat. A Jóraggelt keksz elsőre egészségesnek tűnik de tele van cukorral és a bolti joghurtok is. Előbbit kiválthatod kölesgolyóval, natúr zabkeksszel, korpakeksszel, kesudióval, mandulával. A joghurtot pedig készítsd te magad natúr vagy görög joghurtból, friss gyümölccsel. :) 
Érdemes elkerülni az olajban sült dolgokat, a rizst és a krumplit. Ezek helyett jó alternatíva a sütőben sütés, a kókuszolaj vagy olívaolaj. Köretnek pedig válassz zöldséget, salátát, bulgurt, quinoát, barna rizst, édesburgonyát vagy kusz kuszt. 
Cukor helyett édesítőnek jó alternatíva a nyírfa és kókuszcukor, az agave szirup és az eritrit.


 4. Helytelen életmód

 A dohányzás, a rendszeres alkoholfogyasztás, az alváshiány, stressz vagy a különféle ételallergiák figyelmen kívül hagyása is ahhoz vezethet, hogy sikertelen lesz az életmódváltás. 
Egyszerre kell tervezni és spontánnak lenni, főleg ha kevés szabadidőd van. Reggelente sietsz? Készítsd el a reggelidet már előző este. Erre jó alternatíva az éjszakai-zabkása, a chia puding vagy egy turmix is.  
Nincs lehetőséged meleg ebédet vinni magaddal? Készíts egészséges szendvicset. Rozskenyér, pulykamellsonka és zöldségek kerüljenek bele. 
Tervezd el a heti edzéseket és ez alapján oszd be az idődet. Ha eleve hagysz magadnak időt edzésre, akkor nehezebben fordul elő, hogy a sok tennivaló megakadályoz benne, hogy futni menj vagy tornázz 20-30 percet. 


 5. Nem megfelelő mozgásforma

Vagy épp a mozgás teljes hiánya. Ez nagyon fontos, hiszen ha nagy súlytól szabadulnál meg, akkor mozgás nélkül a bőröd megereszkedik. Rendszeres mozgással pedig ez elkerülhető vagy csökkenthető. 
A skinny fat mint fogalom pár éve vonult be a köztudatba és annyit jelent, hogy valaki ugyan vékony, de a teste mégsem tónusos és hiába mutat a mérleg 45 kilót, maximum ruhában néz ki. 
Ugyanakkor egy sportos, izmos lány kicsivel több kilóval és sokkal vonzóbb látványt nyújt. Lehet, hogy sosem leszel instagram modell vékony, de teltebb alakkal is lehetsz feszes és formás. 
Érdemes kísérletezni a mozgás formákkal is. Gerinc problémáid vannak vagy nagy súlyról indulsz? Próbáld meg az úszást és a pilatest. Asztmás vagy, esetleg a lábad nem bírja a futást és az ugrálós gyakorlatokat? Szintén jó megoldás a pilates. Kevés időd van? Próbáld ki a HIIT edzéseket. 
Azt is fontos tudni, hogy amíg a cardio edzéstől fogysz és zsírt égetsz, addig a súlyokkal való edzéstől (ebbe beletartozik a testsúlyos pilates is) izmosodsz és tónusos leszel). De hiába edzel súlyokkal, de nem égetsz zsírt, illetve hiába csinálsz naponta 30 perc cardiót, ha az izmaidat nem fejleszted. A kettő csak együtt működik. 



 6. Kifogások

Esik. Hideg van. Meleg van. Fúj a szél. Süt a nap. Nincs aki fusson-edzen velem. Drága a konditerem. Nincs futócipőm. Nincs sportruhám. Fáradt vagyok. Késő van. Korán van. Itt fáj, ott fáj. Fáj a torkom. Fáj a hasam...
Olyan sosem lesz, hogy optimális állapot. Ha erre vársz sosem kezded el. Felül kell emelkedni a körülményeken. Mennyire akarod? nagyon! Akkor emeld fel a popód a kanapéról és csináld. 
Ha nincs pénzed konditeremre, akkor edz otthon. Youtube-on számos ingyenes videót találsz, amikkel elkezdheted. Nincs futócipőd? Akkor ne fuss. Tornázz a szobában. Nincs helyed? Komolyan azt akarod beadni, hogy nincs annyi hely a lakásodban, hogy egy jógaszőnyeget leteríts? Még is hol élsz? Egy gyufásdobozban? Ha kevés helyed van, akkor próbáld ki a jógát vagy a pilatest, ezekhez egy szőnyegnyi hely elég. Ja, hogy nincs szőnyeged! Aham, értem. Akkor jó a sima szőnyeg, egy törülköző, egy pléd, egy napozószivacs. 
Nincs sportruhád. Egy sima trikó és melegítőnadrág is megteszi. Nincs kivel edzeni? Hát sajnálom! Komolyan emiatt fogod feladni? 
Ismét azt tudom mondani, hogy ha igazán akarod, akkor találsz rá módot. Ha nem, akkor találsz kifogást. Ennyi. 


 7. Egészségügyi okok

Ha mindent megpróbáltál és kitartóan edzettél, egészségesen étkeztél és mégsem tudsz lefogyni, akkor egészségügyi okok állhatnak a háttérben. Pajzsmirigy vagy hormonális probléma lehet a háttérben. 
Fontos tudni, hogy 10 kilónál nagyobb fogyás előtt érdemes elmenni a háziorvoshoz és készíttetni egy vérképet. Ha valamilyen vitamin vagy ásványi anyag hiányzik a szervezetedből, azt pótolni kell és az alapján kell összeállítanod a táplálkozásodat is. 
Fontos a fehérje és vitaminok pótlása a szervezetben, különösen közvetlenül az edzések után. Ha ez elmarad, a fogyás is nehezebben indul meg.


Remélem hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést! Az egyik legfontosabb dolog a türelem. Magaddal szemben. A kitartás és a motiváció elengedhetetlen ahhoz, hogy elérd a célodat. És hidd el, ha kitartó vagy és az első hónap végén mára  tükörben látod az eredményt, akkor annál nagyobb motiváció nem is kell. ;) 

Fotók: Pinterest

Veletek előfordult már, hogy életmódváltásba kezdtetek és nem lett meg a várt eredmény? Mi volt az oka? Mit tanácsolnátok azoknak, akik most kezdenek bele? :)


18 megjegyzés:

  1. Jó kis poszt lett, sokaknak hasznos lehet! ❤️

    VálaszTörlés
  2. Sajnos a pontok többsége igaz volt rám,de ezennel még nagyobb erővel vágok bele az életmòdváltásba!Köszönjük a szuper tippeket!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok erőt és kitartást kívánok! :)

      Törlés
  3. Remek poszt lett!
    Sajnos tényleg minden rajtunk múlik,és fejben dől el!
    Én is leadtam 9 kilót, és a tornától már nem fáj a hátam, fittnek érzem magam és jobb a közérzetem. Igyekszem egészségesen étkezni, néha be-be csúszik ez az, de az is mértékkel. Szeretek reggel úgy felkelni, hogy ha a tükörbe nézek nem bújok vissza a paplan alá. Igaz, lassan minden nagy rám, de ez egy jó ok a vásárlásra :D.

    VálaszTörlés
  4. Tényleg jó poszt!
    Egyetértek Bokorbogi93 mondatával: Rajtunk múlik, fejben dől el!
    Nagyon fontos, hogy ne hagyjuk magunkat "lehúzni" !!! Csukjátok be a füleiteket, ha valaki elkezd károgni.
    Sajnos többször beleszaladtam ebbe és hasra is estem. Anyósomtól sokszor, éveken keresztül hallgattam: Vedd tudomásul te ilyen vagy, szültél már egy gyereket ezt már nem tudod leadni, fogadd el hogy már nem fogsz lefogyni...stb. De mondhatja akárki, akkor sem szabad meghallgatni!
    Biztos ismeritek a mondást: Jók között a rosszak is feljavulnak, de aki korpa közé keveredik, azt megeszik a disznók.
    Ha mindenáron hallgatni akartok valakit, akkor válasszatok példaképet. Akár a környezetekből akin látszik, hogy változik, izmosodik vagy fogy. Beszélgessetek vele, hogy hogyan csinálja, mit eszik...stb. Vagy Facebookon keressetek ilyen csoportokat, olvassatok cikkeket a neten, magazinokban vagy szaklapokban. Át kell állítani az agyatokat! Nekem kb 3 hét kellett a " nagy fanatizálódásra" .
    Februárban kezdtem egy négyes kihívással, amit a pinteresten találtam. Feléig jutottam, mert képtelen voltam 150 guggolásnál többet megcsinálni egyszerre. Ezt tartottam, de nem voltam elégedett. Márciusban tettem hozzá " muffin top challenge-t" . Akkor kezdtem érezni, hogy van valami. Aztán letöltöttem sok fitness videót. Először csak 20percet, majd fokozatosan többet csináltam. Ami a mérlegtől is jobb, az a centi. Sokkal előbb mutat eredményt. Centizzetek!!!
    Az én eddigi eredményem:
    -április 1. Súly 74.5, comb: 55,5 cm, csípő: 108cm, derék: 89 cm, mell: 103.5 cm.
    Most: 66.10 kg. Comb: 51,5 m, csípő: 102,5 cm, derék: 78 cm, mell: 98 cm.

    VálaszTörlés
  5. Az alanti szófosást nem kifejezetten erre válaszként írtam, mert te kifejezetten azokról írtál, akik eleve azt mondják, hogy változtatni akarnak, aztán mégsem megy, csak ilyesmik szinte minden hasonló témánál eszembe jutnak, és az az igazság, hogy a legtöbb egészséges életmódot propagáló (legalábbis akik szembejönnek velem) nálad sokkal kevesebb empátiával és/vagy hozzáértéssel nyúlnak a témához (és nem elsőre, hanem egyfolytában).

    Néha szerintem nem árt jobban kiemelni, hogy vékonyság =/= fittség. Mármint tudom, hogy ez a poszt kifejezetten a fogyásról szólt, és hogy ezt egyébként említetted is, csak szerintem nagy általánosságban ez probléma.
    Illetve egy bizonyos szinten túl (és ez még csak nem is rám vonatkozik) az "egészséges életmód" eléggé úri muri. A fehér kenyér igenis a legolcsóbb, a húsok közül meg a sertés; a krumpli, a tészta és a fehér rizs sokkal olcsóbb, mint mondjuk a chia; a fehér cukor bármelyik helyettesítőjénél kevesebbe kerül. Persze mondhatjuk, hogy akik ilyesféle blogokat olvasnak, azok általában olyan szociális helyzetűek eleve, hogy akár meg is engedhetnék ezeket a dolgokat; de azért az egész jelenségnek sokkal széleskörűbb behatása van, és sokkal jobban áthatja az egész médiát.
    (És az általános fittség/egészségesség inkább egy csomó másban jelentkezik, mint konkrét kilókban. Mármint a thai röplapdaválogatottnak van egy tagja, aki pont ugyanolyan magas és annyi kiló, mint én, de hát egyáltalán nem ugyanúgy néz ki a testünk:D)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem olcsó az egészséges életmód, de például egy tábla Milka csoki vagy egy Maggi alappor, mirelit pizza árából azért már egész jó dolgokat lehet venni. :)
      És sokszor egészen kicsi változtatás is elég, például csak a fehér kenyeret és cukrot elhagyni és odafigyelni, hogy naponta 5-6x együnk kis adagokat. Nem kell azonnal chia magban és quinoában gondolkodni. :)

      Nyilván a fittség nem egyenlő a vékonysággal, erre jó példa a skinny fat jelenség is. Teltebb alakkal is lehet valaki izmos, tónusos. Más meg 45 kilóval nem tud megcsinálni öt felülést sem.

      Törlés
  6. Nagyon nagyon jó lett ez a bejegyzés, sokaknak hasznos lesz, még én is találtam benne újdonságot :) Lehetne több sporttal vagy hasonlóval kapcsolatos bejegyzés, nekem nagyon tetszett.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon motiváló bejegyzés! :)
    Én most tartok így bő egy év után egy kis szünetet, mert nagyon belefáradtam az egészbe. Úgy értem, a zsíros, ócska kajákat már rég lecseréltem egészséges ételekre (hús+zöldség), egy kis csokin kívül tartom a "diétát", edzeni is eljárok, bár abból most visszavettem heti kettőre. Ennek ellenére viszont folyamatosan csak hízok, már plusz 8 kilónál tartok és sajnos nem az izmosodás miatt...
    Annyira utálom már magamat emiatt, kivan a törpöm az egésszel, ráadásul még két hétig várhatok a hormonvizsgálatok eredményére - kivizsgáltattam magam, de tavaly semmit sem mutatott ki a vérképem, de majd hátha most végre többet tudok.
    Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy mi a lósz..t csinálok rosszul. Csak a hormonokra gyanakszom, pedig sosem értettem meg azokat, akik erre fogják, hogy nem tudnak lefogyni. Úgyhogy örülök, hogy utolsó pontnak belevetted ezt a hormonális problémát is.

    O.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem nincs nagy gond. Szorítok érted!

      Törlés
  8. szinte kamaszkorom óta küzdök saját magammal ilyen téren. voltak jobb és rosszabb napok is, volt, mikor elfogadtam magam, volt, mikor könnyedén vettem rá magam a futásra, volt, mikor napokig nem ettem és állandóan bőgtem.. mára megtanultam kezelni ezt, már nem tör rám a hisztiroham, ha megeszek egy szelet pizzát (megtörtént eset, a barátom órákig vigasztalt :D). számomra nem kőbevésett dolog ez a fogyás, én úgy vagyok vele, hogy szépen lassan, de biztosan elérem az álom alakot. nekem is van ismerősöm, aki a napi 2 étkezésre meg a heti 30 óra edzőteremre esküszik, de én nem ilyen vagyok. már. megeszek ugyan úgy "tiltott" dolgokat is, ha egyszerűen megkívánom, ez van. :) az étkezésem nagy része amúgy is egészséges, 1-1 kis csoki vagy pizza nem árt senkinek. szerintem ezt az egészet fejben kell összetenni. hisz az sem normális, mikor valaki lelkifurival eszik édességet. :)
    amúgy jó post volt, motiváló. a nem megfelelő tájékozódás szerintem mindenkinél alap hiba. anno én is volt, hogy lementem a terembe, csináltam néhány felülést, futottam kicsit a padon, és akkor már de jót edzettem. :D

    VálaszTörlés

Szia Kedves Olvasó! :) Nagyon köszönöm előre is, ha megtisztelsz a véleményed-hozzászólásod leírásával. Kérlek, ha a mondandó, negatív tartalmú, azt a többi olvasó érdekében kulturált stílusban fejezd ki. De legyen pozitív vagy negatív kritika, köszönöm, hogy szántál rám néhány percet az idődből! Gyere máskor is! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...