Recept Sarok: Házi Müzli


A nagy életmódváltók a január első hete mellett általában a tavasz beköszöntével kezdenek bele a diétákba, edzésekbe, ekkor teszik a nagy fogadalmakat, amik végül sokszor pár hét lelkesedés után gyorsan feledésbe merülnek. Én nem igazán hiszek ezekben a mérföldkövekben, szerintem ha az ember elhatározza, hogy egészségesebben szeretne élni, azt nem kell egy konkrét dátumhoz vagy évszakhoz kötni, egyszerűen csak bele kell vágni és el kell kötelezni magunkat. Számomra az egyik legfontosabb dolog a táplálkozásomban az egészséges reggeli. Ha van felesleges öt percem reggel, akkor frissen készítem el, de gyakran előfordul, hogy előző este dobok össze egy zabkását, vagy épp pár napra előre gondolkozva egy banánkenyeret, egészséges-reggelizős muffint. Viszont vannak olyan napok, amikor tényleg csak pár percem van reggelizni, ezért mindig tartunk itthon müzlit. De valljuk be, a jó minőségű müzli nem olcsó dolog. A jó minőségű, egészséges verziókból egy kis harminc dekás csomag is 1500 Forintnál kezdődik, két embernek pedig ez a mennyiség jó ha három napra elegendő. Emiatt kezdtem el a saját müzlimet elkészíteni. Pár napja meg is mutattam Nektek Instán storyban, ahol majdnem száz szavazat érkezett arra, hogy osszam meg a receptet, így ebben a bejegyzésben ezt most meg is teszem. Tehát, ha kíváncsiak vagytok rá, hogyan készítek otthon finom és egészséges müzlit, akkor olvassátok el a teljes bejegyzést. 



Ha saját magad készíted a müzlidet, akkor szuperül tudod kontrollálni, hogy mi kerüljön bele, mennyi cukor, gabonaféle, gyümölcs vagy épp mag. Arról nem is beszélve, hogy sokkal olcsóbban ki lehet hozni egy hatalmas adagot. Egy harminc dekás csomag árából például én 2x fél kiló müzlit szoktam készíteni és fél kiló nekünk körülbelül egy hétre elegendő. (Ha úgy számolom, hogy mondjuk hetente háromszor eszünk belőle mindketten.) 
Mellette szóló érv még a változatosság és az, hogy a saját ízlésed szerint állíthatod össze. Én legutóbb egy mogyorós-mandulás-kókuszos müzlit készítettem asztalt cseresznyével és mazsolával megbolondítva.


Hozzávalók az alaphoz: 
  • Egy bögre nagy szemű zabpehely
  • Egy bögre tört zabpehely
  • 1/2 bögre zabpehely liszt (Én nagy szemű zabpelyhet aprítógépben ledaráltam.) 
  • 2 evőkanál arany lenmag 
  • 2 evőkanál chia mag
  • 1/4 bögre kókuszolaj
  • 2-3 evőkanál méz 
  • csipet só
  • csipet fahéj 
Ami került még bele: 
  • 1/2 bögre kókuszreszelék
  • 1/4 bögre  mandulapehely
  • 1/2 bögre durvára vágott mogyoró
  • 1/4 bögre mazsola
  • 1/4 bögre aszalt apróra vágott cseresznye

Elkészítés: 

A száraz hozzávalókat beleöntjük egy nagyobb tálba, majd hozzáöntjük a nedves hozzávalókat és az extra hozzávalóinkat (a mazsola és az aszalt gyümölcs kivételével), majd egy keverőlapát segítségével összekeverjük. Körülbelül 3-5 perc alatt áll össze. A lényeg, hogy legyenek benne nagyobb darabok is, ezektől lesz finom, ropogós a müzlink. 
Ezután egy sütőpapírral bélelt gáztepsibe öntjük az egészet, majd előmelegített sütőben, közepes lángon tíz percig sütjük. Tíz perc után átkeverjük, majd visszatesszük és addig sütjük 2-3 percenként átkeverve, amíg arany színű lesz. Az utolsó 1-2 perc előtt hozzátesszük a mazsolát és az asztalt gyümölcsöt, majd ezzel is összesütjük. A sütőből kivéve hagyjuk kihűlni a tepsiben, majd egy jól zárható tárolóba tesszük. 2-3 hétig tartható el, attól függően, hogy mit teszünk bele. 

Én általában mandula vagy kókusztejjel szoktam enni, esetleg natúr joghurtba vagy gyümölcs salátába teszek belőle egy-egy kanállal. 

Néhány tipp, hogy mit tehettek még a müzlibe: 
  • Bármilyen aszalt vagy szárított gyümölcs
  • Bármilyen dióféle, földimogyoró, kesu, pekán, pisztácia, amit csak szerettek
  • puffasztott amaránt 
  • kókusz chips 
  • étcsoki darabok
  • napraforgó mag vagy tökmag 
  • méz helyett juharszirup 
Szerintem aki egyszer megkóstolja a házi müzlit, soha többé nem fog boltit venni. Nekem abszolút megéri hetente azt a fél órát, amíg elkészítem, mert így akkor sem bliccelhetem el a reggelit, ha csak pár percem van enni valamit.


Szeretitek a müzlit? Mi a kedvenc reggelitek?

Megjegyzések