Recept-Sarok: Forró csokis csiga

Egy igazi kalóriabomba "over-the-top" édesség receptjét hoztam el Nektek, amiben az a legjobb, hogy akár előző este is el lehet készíteni, így tökéletes reggeli lehet belőle Karácsonyra. Elsőre talán tényleg túlzásnak tűnhet ennyi töménységet összegyúrni egyetlen receptben, de egyszer van egy évben Karácsony és én azt gondolom, hogy ha valami brutál finom és különleges akkor inkább eszem belőle csak egy darabot. Az elkészítéshez adok majd néhány tippet és ötletet is, ami alapján mindenki a saját ízlésére variálhatja a receptet.

Van egy szuperül bevált csiga-tészta receptem, amiből a fahéjasat, a sütőtököset, a krémsajtos-áfonyásat és társait készítem. Ez egy igazi alaprecept, ami mindig garantáltan működik. 

Ezt a receptet eredetileg egy sima kakaós csigával próbáltam ki, amikor megszületett az ötlet a fejemben és így is nagyon szuper, hiszen remekül tudjuk szabályozni az édességét, attól függően, hogy mennyi cukor kerül a kakaóporhoz. Viszont volt egy kis házi mogyorókrémem itthon és gondoltam egyszer élünk, én bizony bele fogom tölteni a csigába. Az eredmény pedig fantasztikusan mogyorós-csokis-ragacsos ízorgia lett. Utána még egyszer elkészítettem DM Bio mogyorókrémmel is és azzal is nagyon jól működött. De miért is forró csokis csiga? Hát mert olyan dolgok kerültek rá, amit egyébként a forró csokiba szoktunk tenni. Pillecukor, csokiszósz, stb. 😉


Nagyon szeretem télen a pillecukrot forrócsokiban és sütikhez is. A pillecukor-krém (Marshmallow Fluff) pedig az elmúlt év nagy felfedezése volt számomra, így idén is vettem egy üveggel. Az interneten rendelhető (British Store) de a Tescoban is láttam már. Nem csak forrócsokiba lehet kanalazni, de például különféle kekszekbe is lehet tölteni.


Ebből csoda csokis-mogyorós csigából, a pillecukor krémmel a tetején, a mini pihe-puha pillecukrokkal és az étcsokis öntettel valóban elég egy-egy darab. Garantáltan olyan édesség ami után kezet-arcot kell mosni, a kisebb gyerekeket, talán le is kell fürdetni, hiszen ezt egyszerűen nem lehet szépen enni, de pont ezért isteni. 

Az elkészítésnél van néhány apró, de mégis fontos dolog, amire figyelni kell. A méréshez én bögrét használok. Fontos, hogy a nedves és száraz hozzávalók kimérése használt bögrék mérete ugyanakkora legyen. A száraz hozzávalók és a tojás legyen szobahőmérsékletű, a vaj olvasztott, a tej pedig langyos.


Hozzávalók a tésztához: 
  • 1 csomag szárított instant élesztő
  • 1/4 bögre meleg víz (nem forrásban lévő, de a langyosnál melegebb) 
  • 3/4 bögre langyos tej
  • 1/4 bögre olvasztott vaj 
  • 1/4 bögre kristálycukor
  • 1 tojás
  • 4 bögre fehér liszt
  • csipet só
Töltelék: 
  • 1 bögre mogyoróvaj, mikróban picit megolvasztva, hogy kenhető legyen
vagy: 
  • 5dkg olvasztott vaj 
  • 5dkg kakaópor elkeverve ízlés szerinti kristálycukorral (2-3 evőkanált szoktam bele tenni) 
A tetejére: 
  • pillecukor krém
  • mini pillecukor
  • olvasztott étcsoki

Elkészítés: 
  • A szárított élesztőt egy kiskanál kristálycukorral egy tálba tesszük. Ráöntjük a meleg vizet és egyet kavarunk rajta, óvatosan majd kb. 5 percre magára hagyjuk, hogy felfusson. Akkor jó ha a teteje habos. 
  • Az olvasztott vajat, a tojást, a cukrot és a tejet kikeverjük. Adunk hozzá egy csipet sót, a liszt felét, majd az élesztős keveréket és dagasztógéppel, vagy kézzel elkezdjük bedagasztani, hozzáadva a liszt másik felét. Egy lágy, de nem túl ragacsos tésztát kell kapnunk nagyjából 5 perc elteltével. Ha túlságosan ragad, adjunk hozzá még egy-két evőkanál lisztet és dagasszuk tovább. 
  • Tegyél egy kiolajozott tálba, fedjük be műanyagfóliával, majd tegyük egy meleg helyre 1-1,5 órára, hogy duplájára keljen. 
  • Ha megkelt, gazdagon lisztezett felületen nyújtsuk ki, nagyjából fél centi vastagra. Ha ez megvan, akkor kenjük meg az olvasztott mogyorókrémmel, vagy az olvasztott vajjal és szórjuk meg a kakaóporos keverékkel. Tekerjük fel, min egy rétest, majd szeleteljük fel kb. 2 centis darabokra. Én nem kést szoktam használni ehhez, hanem ízesítetlen fogselymet vagy egy sima fehér cérnát. Így mindig tökéletes alakú csigákat kapunk. A közepét picit nyomjuk be alulról, így szépen kiemelkedik majd sülés közben. Nekem nagyjából 16-18 db csiga szokott kijönni belőle. Tegyük őket egy sütőpapírral bélelt gáztepsire, egymástól 1,5-2 centire, majd fél órát pihentessük konyharuhával letakarva. Nagyjából 20-25 perc alatt sülnek meg. Ha szép arany színűek akkor ki lehet őket venni a sütőből. 
  • Ha másnap reggelre szánjuk őket, akkor a fél óra pihentetés helyett letakarva a hűtőbe menjenek, majd másnap, sütés előtt 1,5 órával vegyük ki őket és egy meleg helyen kelesszük újra. 
  • Tálaláskor kanalazzunk rá pillecukor krémet, csorgassunk rá olvasztott csokit és szórjuk meg mini pillecukorral. 

Tippek: 

  • Pillecukor helyett használhatunk tejszínhabot.
  • Mini pillecukor helyett szórhatunk rá Speculoos-keksz morzsát, azzal is nagyon finom. 
  • Olvasztott csoki helyett csorgathatunk rá karamellszószt is, vagy olvasztott fehér csokit. (Ebben az esetben mézeskalács-fűszer szórással tálaljátok, valami fantasztikus így.)

Egy bögre forró csoki vagy habos kakaó szinte kötelező mellé. 


Remélem kedvet kaptok az elkészítéshez! 😊

Ti szoktatok készíteni ünnepi reggelit Karácsonykor? Van kedvenc csiga-receptetek?

Megjegyzések